Post Widget 1

Medycyna podróży

Prawnokarna ochrona ratownika medycznego jako funkcjonariusza publicznego

Przepisy prawa gwarantują ratownikowi medycznemu ochronę niezakłóconego wykonywania obowiązków służbowych. Naruszenie nietykalności cielesnej lub czci ścigane jest z oskarżenia publicznego. Ratownik medyczny korzysta bowiem z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

Zgodnie z art. 115 §  19 kodeksu karnego   Osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową.

Przesądzają o tym przepisy ustawy o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (art. 37), w którym wskazano: Ratownik medyczny podczas wykonywania czynności, o których mowa w art. 33 wykonywanie zawodu ratownika medycznego ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 5, oraz w związku z ich wykonywaniem korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny

Szczególną ochronę nad funkcjonariuszami publicznymi umieszczono w rozdziale XXIX kodeksu karnego, zatytułowanym: Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego. Podstawowym celem wyodrębnienia tych przepisów jest ochrona autorytetu instytucji państwowych, organów władzy publicznej, która służyć ma ściśle z zapewnieniu możliwości efektywnego wykonywania funkcji.

Przepisom tym Sąd Najwyższy poświęcił uwagę w postanowieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. (sygnatura akt: I KZP 24/15), w którym stwierdzono że ochrona nie obejmuje czasu pełnienia dyżuru, jeśli w danym momencie medyk tylko oczekuje na wezwanie do wyjazdu załogi karetki pogotowia ratunkowego.

Lukas