Post Widget 1

Medycyna podróży

Jet lag a fototerapia

Jet lag a fototerapia

Po przylocie należy jak najszybciej dostosować się do obowiązującego rytmu dnia. Spożywać posiłki w godzinach przyjętych w danym kraju i położyć się spać dopiero w godzinach wieczornych. Warto przemęczyć się kilka godzin i poczekać na obowiązującą w danym kraju porę snu. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów na walkę z objawami jet lag. Zaraz po wylądowaniu w kraju docelowym, jeśli to możliwe, należy unikać sytuacji stresujących i takich, w których szybko musimy podejmować ważne decyzje. Starajmy się także nie wykonywać ciężkich prac fizycznych. Organizm potrzebuje czasu, by oswoić się z nowym rytmem.

Ile trwa przyzwyczajenie się do zmian strefy czasowej

Uważa się, że proces adaptacji powinien trwać tyle dni, ile stref czasowych zostało przekroczonych w trakcie lotu w kierunku wschodnim. W przypadku podróży na zachód proces oswajania się z nowym rytmem powinien stanowić połowę liczby przekraczanych stref. Bardzo ważne w zmniejszaniu skutków jet lag jest przebywanie na świeżym powietrzu i eksponowanie się na światło słoneczne. Światło dzienne sprawia bowiem, że organizm szybciej dostosowuje się do nowego otoczenia. Po podróży w kierunku zachodnim należy zwiększyć ekspozycję na światło popołudniowe, unikać natomiast światła rannego. Jeśli przylot planowany jest w godzinach przedpołudniowych, warto mieć przy sobie okulary słoneczne. W przypadku podróży w kierunku wschodnim wskazana jest ekspozycja na światło ranne. Co ciekawe, wielu specjalistów poleca terapię sztucznym światłem jeszcze przed planowaną podróżą.

Fototerapia rozpoczęta na kilka dni przed wylotem ma pomóc dostosować się organizmowi do środowiska, które zastanie po przylocie. Są także sposoby farmakologiczne na zmniejszanie objawów jet lag. Jednym z nich jest przyjmowanie melatoniny, hormonu współregulującego rytmy okołodobowe. Zalecana dawka to 0,5-5 g przez pierwszych pięć nocy po przylocie. Warto jednak pamiętać, by zaopatrzyć się w środek w zaufanym i pewnym źródle, najlepiej jeszcze w kraju ojczystym. W niektórych państwach melatonina bowiem jest bowiem powszechnie podrabiana. W efekcie w tabletce może znaleźć się bardzo mała ilość substancji czynnej. Specjaliści polecają także leki nasenne, zwłaszcza jeśli mamy kłopoty z zaśnięciem podczas lotu w kierunku wschodnim.

AOTMiT badania bezpieczeństwo budżet CDC ciąża funkcjonariusz publiczny jedzenie jet lag kara finansowa klauzula kobieta ciężarna kontuzja kremy i olejki lekarz leki medycyna chińska Ministerstwo Zdrowia nfz NHS odwołanie wizyty oliwka ospa wietrzna oświadczenie pacjent pijawki pokarm prawo medyczne proktolog recepta refundacja rozgrzewka rytmy sanatorium specjalizacje lekarskie sport szczepionka sąd WHO wizyta lekarska wyrok zioła zmiana strefy czasowej świadczenia medyczne świadczenie zdrowotne

Zmiana strefy czasowej na zachód

Planując urlop, bądź wyjazd służbowy do odległych krajów, warto pamiętać o zaleceniach profilaktycznych i sposobach niwelowania tej dolegliwości.

  • Nie śpij w czasie lotu
  • Wybieraj lot około południa
  • Pij dużo wody
  • Staraj się przechadzać po pokładzie (jeśli to możliwe)
  • Z pokładowego menu wybieraj potrawy bogate w białko (żółty ser, mięso, jaja, ryby)

Zmiana strefy czasowej na wschód

  • Śpij jak najwięcej w czasie lotu
  • Z pokładowego menu wybieraj potrawy bogate w węglowodany (ziemniaki, makaron, ryż, owoce)
  • Nie pij kawy, mocnej herbaty

Lukas

Related Posts

Przeczytaj również x